IMPLEMENTASI KONSEP KHAIRA UMMAH DALAM MEMBENTUK KARAKTER MAHASISWA DI UNIVERSITAS ISLAM RADEN RAHMAT (UNIRA) KEPANJEN MALANG
Turatsuna : Jurnal Keislaman dan Pendidikan
View Archive InfoField | Value | |
Title |
IMPLEMENTASI KONSEP KHAIRA UMMAH DALAM MEMBENTUK KARAKTER MAHASISWA DI UNIVERSITAS ISLAM RADEN RAHMAT (UNIRA) KEPANJEN MALANG
|
|
Creator |
abdulloh, abdulloh
|
|
Description |
In this article the author proposes about the formation of student character through the Implementation of Khaira Ummah Concept which has been explored from Alqur'an Surat Ali-Imron verse 110 . This article also discusses how important education leads to character building. Furthermore, it is also explained the formation of character through the concept of khaira ummah stated in the Qur'an, with three main pillars, namely Amar Ma'ruf which is then explored into Social Interprise, Nahi Mungkar or Peace Education, and Believe in God with the application of Peace Education. These three pillars become one of the systems in an effort to form character, especially students as Agents of Change. because the three pillars have an important function, the discussion section of the author describes more details related to character formation through the application of the concept of khaira ummah at the college level.Keyword: Implementation, Khaira Ummah Concept, CharacterDalam artikel ini penulis mengemukakan tentang pembentukan karakter mahasiswa melalui Implementasi Konsep Khaira Ummah yang telah dieksplorasi dari Alqur’an Surat Ali-Imron ayat 110 . Artikel ini juga membahas tentang betapa pentingnya pendidikan yang mengarah pada pembentukan karakter. Selanjutnya dijelaskan pula pembentukan karakter melalui konsep khaira ummah yang tertera dalam al-Qur’an, yakni dengan tiga pilar utama, Yakni Amar Ma’ruf yang kemudian dieksplorasi menjadi Sosial Interprise, Nahi Mungkar atau Peace Education, dan Beriman Kepada Allah dengan penerapan Peace Education. Ketiga pilar tersebut menjadi salah satu system dalam upaya pembentukan karakter, terutama mahasiswa sebagai Agen Perubahan. karena ketiga pilar tersebut memiliki fungsi yang sangan penting, maka dibagian pembahasan penulis menjabarkan lebih detail terkait pembentukan karakter melalui penerapan konsep khaira ummah di tingkat perguruan tinggi.Kata Kunci: Implementasi, Konsep Khaira Ummah, Karakter
|
|
Publisher |
Turatsuna : Jurnal Keislaman dan Pendidikan
|
|
Contributor |
—
|
|
Date |
2021-01-25
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer-reviewed Article |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://riset.unisma.ac.id/index.php/TRSN/article/view/9580
|
|
Source |
Turatsuna : Jurnal Keislaman dan Pendidikan; Vol 3, No 1 (2021): FEBRUARI; 1-10
2337-6325 |
|
Language |
eng
|
|
Relation |
http://riset.unisma.ac.id/index.php/TRSN/article/view/9580/8064
|
|
Rights |
Copyright (c) 2021 Turatsuna : Jurnal Keislaman dan Pendidikan
|
|