Analisis Kebijakan Standar Kompetensi Lulusan dan Standar Isi Pendidikan Agama Islam dalam Kurikulum Nasional
Al Ulya : Jurnal Pendidikan Islam
View Archive InfoField | Value | |
Title |
Analisis Kebijakan Standar Kompetensi Lulusan dan Standar Isi Pendidikan Agama Islam dalam Kurikulum Nasional
|
|
Creator |
Sunengsih, Neneng
|
|
Subject |
Islamic Religious Education
National Curriculum |
|
Description |
The substance of Islamic education is reflected in the substance of the formulation of national education goals, namely "people who believe in and fear God Almighty and noble character", in the perspective of religions that people who believe, have faith, and have good morals are a reality that from the beginning became projections are presented religious education because in an effort can be achieved with religious education, especially PAI for Muslims. Basically, the teachings of Islam consist of Aqeedah, Sharia, and Morals. Of the three spheres of Islamic education, the school then unites as a subject of Islamic Religious Education which includes elements of aqeedah, morals, al-Qur'an, Hadith, History, and Fiqh. this certainly must be reviewed regarding government policies regarding curriculum content and Graduation Competency Standards (SKL) of Islamic Religious Education in schools so that the core objectives of Islamic education can be achieved. The method used in this research is a literature study with a descriptive qualitative approach and critical analysis of Islamic Religious Education policies in Indonesia sourced from some primary literature. The result is that the status of Islamic Religious Education is integrated into the national curriculum as a subject that is mandatory for all levels of education and in the renewal of moral education as the main objective of Islamic education has now become a necessity for every subject.
Substansi pendidikan Islam yang tercermin dalam substansi rumusan tujuan pendidikan nasional, yaitu “manusia yang beriman dan bertakwa kepada Tuhan Yang Maha Esa dan akhlak muliaâ€, dalam perspektif agama-agama bahwa manusia yang beriman, bertakwa, dan berakhlak mulia adalah kenyataan yang sejak awal menjadi proyeksi disajikan pendidikan agama, karena secara ikhtiar dapat dicapai dengan pendidikan agama, khususnya PAI bagi umat Islam. Secara pokok ajaran Islam itu terdiri dari Akidah, Syariah dan Akhlak. Dari ketiga lingkup pendidikan islam tersebut, dalam sekolah kemudian menyatu sebagai sebuah mata peelajaran Pendidikan Agama Islam yang didalamnya mecakup unsur aqidah, akhlak, al-Qur’an, Hadits, Sejarah, serta Fiqh. hal ini tentu haru ditinjau mengenai kebijakan pemerintah tentang isi kurikulum serta Standar Kompetensi Kelulusan (SKL) Pendidikan Agama Islam di sekolah sehingga tujuan inti pendidikan islam dapat tercapai. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah studi pustaka dengan pendekatan kualitatif deskriptif serta analisis kritis terhadap kebijakan Pendidikan Agama Islam di Indonesia yang bersumber dari beberapa literatur primer. Hasilnya adalah bahwa status Pendidikan Agama Islam terintegrasi dalam kurikulum nasional sebagai sebuah mata pelajaran yang sifatnya wajib bagi seluruh jenjang pendidikan serta dalam pembaharuannya pendidikan akhlak sebagai tujuan utama pedidikan Islam sekarang telah menjadi keharusan setiap mata pelajaran. |
|
Publisher |
UNU Sunan Giri Bojonegoro
|
|
Date |
2020-03-14
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer-reviewed Article |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
https://ejournal.sunan-giri.ac.id/index.php/al-ulya/article/view/237
10.36840/ulya.v5i1.237 |
|
Source |
Al Ulya : Jurnal Pendidikan Islam; Vol. 5 No. 1 (2020): April; DOI: https://doi.org/10.36840/ulya.v5i1.237 II hlm: 15-39
Al Ulya : Jurnal Pendidikan Islam; Vol 5 No 1 (2020): April; DOI: https://doi.org/10.36840/ulya.v5i1.237 II hlm: 15-39 2597-6656 2540-8127 |
|
Language |
ind
|
|
Relation |
https://ejournal.sunan-giri.ac.id/index.php/al-ulya/article/view/237/205
|
|
Rights |
Copyright (c) 2020 Al Ulya : Jurnal Pendidikan Islam
|
|