Urgensi Teknologi Pendidikan Islam Bagi Pesantren Dalam Menghadapi Perkembangan Zaman
AL-AUFA: JURNAL PENDIDIKAN DAN KAJIAN KEISLAMAN
View Archive InfoField | Value | |
Title |
Urgensi Teknologi Pendidikan Islam Bagi Pesantren Dalam Menghadapi Perkembangan Zaman
Urgensi Teknologi Pendidikan Islam Bagi Pesantren Dalam Menghadapi Perkembangan Zaman |
|
Creator |
Kusumawati, Silviana Putri
Salsabila, Unik Hanifah Purwanda, Indah Ahmad, Nasirudin Tri Jaka, Caya |
|
Subject |
educational technology
the development of the times traditional Islamic boarding school |
|
Description |
Islamic education technology has an important role in Islamic education. Islamic education technology offers various facilities for the world of education. Pesantren should participate in following the progress of the times. Islamic boarding schools can take advantage of educational technology and the advancement of the times to further expand and develop educational and Islamic knowledge and can broadcast Islamic education more. In pesantren education, the role of educational technology is still not implemented. Islamic boarding schools tend to maintain their culture which some people consider ancient because they do not keep up with the times. This study used qualitative research methods. Materials are obtained from relevant sources in the form of books, scientific articles, and journals. In the study, it was found that Islamic boarding schools trying to keep up with the current changing times. Islamic boarding schools try to adopt the various advances of the times while still prioritizing the religious teachings that apply in the pesantren. With this, pesantren need not be afraid to progress and develop.
Teknologi pendidikan Islam memiliki peran penting dalam pendidikan Islam. Teknologi pendidikan Islam menawarkan berbagai kemudahan bagi dunia pendidikan. Pesantren yang merupakan salah satu lembaga pendidikan Islam harus ikut mengikuti kemajuan zaman. Pesantren dapat memanfaatkan teknologi pendidikan dan kemajuan zaman untuk lebih memperluas dan mengembangkan pendidikan dan ilmu keislaman, serta dapat lebih banyak menyiarkan pendidikan Islam. Dalam pendidikan pesantren, peran teknologi pendidikan masih belum dilaksanakan. Pesantren cenderung mempertahankan budayanya yang oleh sebagian orang dianggap kuno karena tidak mengikuti perkembangan zaman. Penelitian ini menggunakan metode penelitian kualitatif. Bahan diperoleh dari sumber yang relevan berupa buku, artikel ilmiah, dan jurnal. Dalam penelitian tersebut ditemukan bahwa pondok pesantren berusaha mengikuti perkembangan zaman yang terus berubah. Pesantren berusaha mengadopsi berbagai kemajuan zaman dengan tetap mengedepankan ajaran agama yang berlaku di pesantren. Dengan ini, pesantren tidak perlu takut untuk maju dan berkembang. |
|
Publisher |
Pendidikan Agama Islam
|
|
Date |
2021-12-04
|
|
Type |
info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion Peer-reviewed Article |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
https://ejournal.sunan-giri.ac.id/index.php/AL-AUFA/article/view/485
10.36840/alaufa.v3i2.485 |
|
Source |
AL-AUFA: JURNAL PENDIDIKAN DAN KAJIAN KEISLAMAN; Vol. 3 No. 2 (2021): Juli-Desember 2021; 56-64
2715-8942 10.36840/alaufa.v3i2 |
|
Language |
ind
|
|
Relation |
https://ejournal.sunan-giri.ac.id/index.php/AL-AUFA/article/view/485/357
|
|
Rights |
Copyright (c) 2021 Silviana Putri Kusumawati, Unik Hanifah Salsabila, Indah Purwanda, Nasirudin Ahmad, Caya Tri Jaka
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
|