Record Details

PENGAJARAN SASTRA ANAK DI SEKOLAH DASAR

PENTAS : Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia

View Archive Info
 
 
Field Value
 
ISSN 2579-8979
2442-787X
 
Authentication Code dc
 
Title Statement PENGAJARAN SASTRA ANAK DI SEKOLAH DASAR
 
Personal Name Anggraini, Fitria
UIN SUSKA
 
Summary, etc. ABSTRAK Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis pengajran sastra di Sekolah Dasar. Penelitian menggunakan pendekatan library research. Data dikumpulkan melalui kajian pustaka, dan observasi. Data dianalisis secara deskriptif. Berdasarkan hasil analisis dan pembahasan dapat disimpilkan sebagai berikut :1) tujuan pengajaran sastra di SD lebih diarahkan kepada apresiasi sastra, 2) dengan mempelajari sastra dapat meningkatkan kemampuan membaca dan menulis 3) metode yang cocok digunakan untuk pengajaran sastra adalah penyelidikan, observasi lapangan dan diskusi. 4) sumber belajar yang cocok untuk mendukung pengajaran sastra adalah lingkungan alamiah dan sosial budaya, buku-buku pelajaran, audio visual dan internet. Disain pengajaran yang cocok dikembangkan meliputi langkah-langkah: kegiatan awal, penyelidikan dari berbagai perspektif (eksplorasi), elaborasi, konfirmasi, kegiatan akhir.   Kata kunci: Pengaaran sastra   ABSTRACT   The study aims to analyze the teaching of literature in primary schools. Research using library research approach. Data were colleted through central study and observation and analyzed descriptively. Based on the results of analysis and discussions can be concluded: 1) the purpuse of teaching literature in elementary school is more directed to the appreciattion of literature, 2) children literature can develop the ability to read and write, 3) suitable menthods used for literary teaching are inquiry, field observation and discussion, 4) sumver learning suitable for suitable learning resources to support literary teaching is the natural and socio-cultural environment, related books, audio, visual and internet. The suitable literary teaching design developed includes the following steps: preliminary activities, investigations from various perspectives of elaborastion exploration of final activity confirmation.   Key word: Literary teaching  
 
Publication, Distribution, Etc. Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia
 
Electronic Location and Access application/pdf
http://e-jurnal.unisda.ac.id/index.php/pentas/article/view/900
 
Data Source Entry PENTAS : Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia; Vol 5 No 2 (2019): PENTAS: Bulan November Tahun 2019
 
Language Note eng
 
Terms Governing Use and Reproduction Note ##submission.copyrightStatement##